fredag 1 januari 2010

Tillbaka blick på 2009

Ska försöka göra en återblick på hundåret som gick här hos oss på Strömtassens kennel.
Jag började året med att leverera valparna i Januari och dom har det bara bra. Jag började även att blogga här på blogger.com som test och det kändes bra, så här är vi kvar.
Jag har varit med om att starta Kalix lokala kennel klubb under året och där är det full rulle med olika aktiviteter, jätte kul! Jag gick klart hela skk´s hunduppfödar utbildning, det var mycket givande att gå den, och inte minst för alla härliga uppfödar kollegor jag lärde känna under resans gång.
I våras gick jag även en Handlerkurs med Mats Lyngmark för att finslipa mina handler kunskaper, kursen var mycket givande skulle det visa sig under sommarens alla utställningar.
Under hela året har vi även på jobbet arbetat med och om hunden, vilket är en stor fördel även för mig eftersom jag kan ha med hunden i arbetet.

I maj startade den "riktiga" utställnings säsongen efter att vi tränat lite på innoffare runt om här i norr.
I maj åkte vi i väg på Pomeranian specialen i västerås. Vi var 4 glada tjejer som drog i väg med våra hundar för att ställa ut och ha trevligt tillsammans.
Som en bonus på resan fick vi hälsa på hos Elisabeth på Noble Art´s kennel .
Vi bodde i stuga på västerås camping, där även många andra utställare och uppfödare bodde så vi hade mycket trevliga dagar tillsammans.
Det blev ett par utställningar på närmare håll oxå ,2 i Piteå, Gällivare och Vännäs tyvärr missade jag Sundsvall som Maia var anmäld till..... Utställnings säsongen har varit toppen med väldigt fina placeringar för hundarna. Maia har placerat sig på plats nr 8 på Pom toppen och Tilda på 22 plats, Lava ställdes 1 ggrSkk internationella i utställningning i piteå och slutade som BIS-VALP 3. Givetvis så siktar vi högre under 2010.

Sommaren har familjen och hundarna till största del tillbringat i vårt sommar paradis Frevisörens havsbad där vi har vår buss uppställd under sommaren.

Vi har även haft glädjen att ha besök av Christina & Gunnar från Cimarosas kennel och deras hundar. Det var väldigt trevligt med mycket hundsnack och utställningar tillsammans.

Till årets tråkigheter hör att Jaya inte finns med oss längre, hon fick somna in efter ett antal operationer av hennes knäleder som tyvärr aldrig blev bra. Men vi tänker på henne med glädje och vet att hon har det bättre nu där hon slipper all sin smärta. Vi kommer aldrig glömma denna underbara hund som vi bär med oss i våra hjärtan.

Hösten och vintern har varit en glädjens tid för Strömtassen.
Jag åkt ner till Skåne med Maia & Tilda för parning med två stiliga kavaljerer.
Snälla Kate på Piccolo pom har ställt upp till 100% för att resan och parningarna skulle gå att genomföra. Kan bara bocka och buga och tacka de allra ödmjukaste.
Och lyckan är ju givetvis total när vi nu har 4 pigga valpar i valplådorna. Så tack till Kate och Nathalie som lånat ut sina killar till Strömtassen flickorna.

Och sist men inte minst så utökades kenneln med en liten kille från Woolly Woonders kennel i Skåne. Förhoppningarna är att under 2010 ska hans första valpar se ljuset på Strömtassens kennel.

Tusen tack till alla er som jag mött under året och fått dela 2009 med!

3 kommentarer:

  1. Vilken fin sammanfattning du gjort av hundåret 2009. Några tårar fick jag fälla för älskade Jaya när jag läste. Puss o Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, vilket år!! Hoppas 2010 fortsätter i samma spår:) Syns snart, Kraam

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt hund år du haft:)
    Är glad att jag fått lära känna dig och hundarna!
    Hoppas vi kan ses snart.
    Sköt om er.
    Kram kram.

    SvaraRadera